|
Alberto
Diaz Gutierrez
η
Korda(1929 -2001) |
|
|
Ο Alberto Diaz Gutierrez
η Korda (είχε υιοθετήσει το όνομα Κόρντα, προς τιμήν των Ούγγρων κινηματογραφιστών
Ζόλντα και Αλεξάντερ Κόρντα ) ήταν γεννημένος στην Αβάνα το 1929 , γιος
ενός εργαζομένου στο σιδηρόδρόμο. Ο Korda, ηταν διάσημος φωτογράφος
μόδας στην Κούβα, αγαπούσε τα γρήγορα αυτοκίνητα και τις όμορφες γυναίκες.
Είχε μια Porsche, MG και ένα στούντιο δίπλα σε πολυτελές ξενοδοχείο
στην Αβάνα. Με την κουβανική επανάσταση το 1959 , εγκατέλειψε την εμπορική
φωτογραφία για να γίνει photojournalist Με την ανατροπή του δικτάτορα
Φουλγενάτσιο Μπατίστα, από τους αντάρτες του Φιντέλ Κάστρο- ένα τσούρμο
εικοσάχρονα παιδιά- ο Κόρντα, βαθύτατα συγκινημένος από τις μορφές,
τη δροσιά, το δυναμισμό και την ηλικία τους, άρχισε να φωτογραφίζει
τους αντάρτες και τις ηγετικές μορφές του κινήματος -τον Φιντέλ και
τον Τσε. Παράλληλα, απαθανατίζει με την κάμερα την καθημερινότητα της
Κούβας που παραλαμβάνει ο Κάστρο και καταγράφει τις αλλαγές που έρχονται.
Για περισσότερο από μια δεκαετία, ο Κόρντα αναδεικνύεται στο βασικό
φωτογράφο-ιστοριογράφο της κουβανικής επανάστασης., ξοδεύοντας πολύ
του χρόνου του ως προσωπικός φωτογράφος του Fidel Castro's. ο Αλμπέρτο
Κόρντα έγινε παγκοσμίως γνωστός ως ο φωτογράφος του Τσε. Η πιο διάσημη
φωτογραφία του Γκεβάρα, αυτή που στόλισε σημαίες, φοιτητικά μπλουζάκια,
κάρτες, εξώφυλλα βιβλίων και χιλιάδες κορνίζες, τραβήχτηκε το 1960.
Η περίφημη φωτογραφία του Ερνέστο Τσε Γκεβάρα, που τον έκανε διάσημο
όπου γης, τραβήχτηκε στην κηδεία των θυμάτων μιας ναυτικής τραγωδίας,
την ώρα που ο Τσε ανέβαινε στο βήμα για να εκφωνήσει τον επικήδειο.
Η φωτογραφία δεν χρησιμοποιήθηκε τότε από τον κουβανικό τύπο της εποχής,
αλλά ο Αλμπέρτο την αγάπησε ιδιαίτερα και, κρέμασε μια μεγέθυνσή της
στο σαλόνι του σπιτιού του. Επτά χρόνια αργότερα τη ζήτησε από τον Κόρδα
ένας Ιταλός συνάδελφός του, θαυμάζοντας την, κι ο κουβανός του την χάρισε.
Όταν λίγους μήνες αργότερα ο Τσε πέθανε, η φωτογραφία, που ο Κόρντα
είχε ονομάσει Ο ηρωικός επαναστάτης, (Revolucionario heroico), κυκλοφόρησε
ως πόστερ στην Ιταλία και σε πολύ μικρό διάστημα είχε αγαπηθεί όσο καμία
από τη νεολαία της Ευρώπης.
Η έκφραση του προσώπου του Τσε, το βλέμμα του επαναστάτη που βλέπει
πέρα από τούτο τον κόσμο, μα παράλληλα, φέρει ως υπερηφάνεια την οργή
του για όσα συμβαίνουν ακριβώς σε αυτό τον κόσμο, ήταν αυτό που αναζητούσε
για να ταυτιστεί κάθε νέος της δεκαετίας του 60. Ο θάνατος του Τσε κι
η ανάδειξή του σε κατ εξοχήν σύμβολο του αγώνα για κοινωνική δικαιοσύνη,
μετέτρεψε τη φωτογραφία του Κόρντα σε εικόνισμα του Αγίου της Επανάστασης.
Η φωτογραφία του αυτή, που θεωρείται η διασημότερη από εφευρέσεως της
κάμερας, δεν χάρισε τον πλούτο στο δημιουργό της. Ο Κόρντα αρνήθηκε
να πληρωθεί ή να λάβει δικαιώματα για τον Επαναστάτη του, παρ ότι το
αρνητικό του άνηκε πάντα και διεκδίκησε τον επαναστατικό χαρακτήρα της
φωτογραφίας του: όταν γνωστή βότκα πέρυσι χρησιμοποίησε στη διαφημιστική
της καμπάνια την φωτογραφία του Τσε, ο Κόρντα δε δίστασε να τους μηνύσει
ζητώντας να σταματήσει η εμπορική χρήση του δικού του πνευματικού προϊόντος,
τονίζοντας όμως ότι δεν πρόκειται και πάλι να ζητήσει ποτέ χρήματα γι
αυτή τη φωτογραφία, απ όσους αγωνίζονται για την κοινωνική δικαιοσύνη.
Κέρδισε 50.000 δολάρια, ερχόμενος σε συμβιβασμό πριν εκδικαστεί η αγωγή
του, τα οποία δώρισε αμέσως στο Κουβανικό ΕΣΥ, γιατί αν ζούσε ο Τσε
θα έκανε το ίδιο.Η φωτογραφία του αυτή μπορεί να είναι η πιο διάσημη,
αλλά υπήρξαν κι άλλες φημισμένες φωτογραφίες στην καριέρα του. Έχει
φωτογραφίσει τον Φιντέλ Κάστρο να ψαρεύει μαζί με τον Τσε Γκεβάρα, να
παίζει Γκολφ, να αποτείνει φόρο τιμής στο Τζορτζ Ουάσιγκτον κατά την
επίσκεψή του στις ΗΠΑ, όπως και τον Έρνεστ Χέμιγνουέι.
Ο Κόρντα υπέστη καρδιακή προσβολή, ενώ βρισκόταν στο Παρίσι όπου ετοίμαζε
έκθεση των έργων του, πέθανε σε ηλικία 72 ετών.
χαρακτηρισμένος από τους συναδέλφους του ΄΄μεγάλος χρονικογράφος της
επανάστασης΄΄
Γ.Φ |
|
Η φωτογραφία
αυτή θεωρείται
η διασημότερη από εφευρέσεως της κάμερας
|
|
Η διασημότερη
φωτογραφία σε full frame |
|