Ο 'Αιζενστάιν γεννήθηκε το 1898. Ο πατέρας του ήταν αρχιτέκτονας και η μητέρα του καταγόταν από τη Λετονία.
Το 1905 ο 'Αιζενστάιν σε ηλικία επτά χρονών έζησε τη δραστική επέμβαση της τσαρικής αστυνομίας κατά την πρώτη ρώσικη επανάσταση του 1905. Από το 1908 μέχρι το 1915 παρακολούθησε μάθημα στο Γυμνάσιο της Ρίγας. Εκεί έγινε φίλος με τον Μαξίμ Στράουχ, με τον οποίο συνεργάστηκε αργότερα σε πολλά θεατρικά και κινηματογραφικά εργα. Το 1915 άρχισε να σπουδάζει μηχανικός στο Πέτρογκραντ (Πετρούπολη), αλλά έβρισκε απασχόληση στη ζωγραφική και στα σχέδια κοστουμιών.
Το 1917 με την Οκτωβριανή επανάσταση επηρεασμένος δημιουργεί κινούμενα σχέδια με πολιτικό περιεχόμενο και τα πουλά σε περιοδικά στο Πέτρογκραντ.
Το 1918 εισέρχεται ως τεχνικός για στρατιωτικά κτίρια στον «Κόκκινο Στρατό» του κομμουνιστικού καθεστώτος που είχε ήδη καταλάβει την εξουσία, αλλά το 1919 ασχολείται και πάλι με τα κοστούμια και τη σκηνογραφία για θεατρικά έργα. Το 1920 εξοπλίζει καλλιτεχνικά προπαγανδιστικές ομάδες του καθεστώτος. Το ίδιο έτος αρχίζει να μαθαίνει ιαπωνικά για να μελετήσει το θέατρο Καμπούκι. Παράλληλα συνεχίζει τη σκηνογραφική δουλειά του και σχεδιάζει κοστούμια για θεατρικές παραστάσεις.
Το 1923 ο 'Αιζενστάιν γυρίζει την πρώτη του ταινία, μικρού μήκους και το 1925 αρχίζει τα γυρίσματα για το «Θωρηκτό Ποτέμκιν». Στην Οδησσό προέκυψε η ιδέα να αναπτυχθεί η ιδέα με το κίνημα του ναυτικού σε μια περιπέτεια μεγάλης διάρκειας για τον κινηματογράφο. Η πρεμιέρα του φιλμ έγινε το 1925 στο Θέατρο Μπολσόι, για τα 20 χρόνια της επανάστασης του 1905. Μέχρι το 1928, οπότε αρχίζει να διδάσκει σκηνοθεσία, γύρισε αρκετά γνωστά φιλμ, τα οποία είχαν μεγάλη επιτυχία και που σήμερα θεωρούνται κλασικά και διδάσκονται σε οπές τις σχολές κινηματογράφου και σε όλες τις σχόλες τέχνης στο μάθημα της ιστορίας της τέχνης.
Ο 'Αιζενστάιν ήταν ένας πρωτοποριακός σκηνοθέτης που εισήγαγε νέες για την εποχή του τεχνικές εικονοληψίας και μοντάζ. Θεωρείται ο κορυφαίος Δάσκαλος για τους κινηματογραφιστές όλου του κόσμου. Το στιλ του 'Αιζενστάιν στην εικονοληψία και στο μοντάζ παραμένει μέχρι τις μέρες μας αναλλοίωτο σε όλο το κόσμο.