Ο μεγεθυντής προβάλει το είδωλο από το αρνητικό πάνω στο φωτογραφικό χαρτί εκτύπωσης. |
|
Η εκτύπωση γίνετε σε ένα σκοτεινό δωμάτιο που φωτίζεται μόνο από ένα πορτοκαλί φως ασφάλειας.
Αυτό επιτρέπει στο φωτογράφο να βλέπει τι κάνει χωρίς να επηρεάζεται το χαρτί εκτύπωσης.
Τα αρνητικά που τυπώνονται σε μεγεθυντήρα δίνουν εκτυπώσεις με υψηλότερο κοντράστ από αυτά που τυπώνονται εξ επαφής (κοντάκτ).
Την παρατήρηση αυτή έκανε ο Βέλγος φυσικός Andre Callier (1877-1938) γύρω στο 1901.
|
Μετά από κάποια έρευνα κατάφερε να εντοπίσει τους πραγματικούς λόγους για την εμφάνιση του φαινομένου αυτού, εκφράζοντας έτσι την παρακάτω θεωρία, που ξέρουμε σήμερα με το όνομα εφέ Callier. |
Σε έναν μεγεθυντήρα (συγκεντρωτικό) , οι περιοχές του αρνητικού με μεγαλύτερη πυκνότητα (πιο σκούρες , δηλαδή οι λευκές περιοχές της τυπωμένης φωτογραφίας) υποχρεώνουν μέρος του φωτός που περνάει να διαχέεται και με τον τρόπο αυτό να χάνεται, πράγμα που έχει σαν αποτέλεσμα την αύξηση της πυκνότητας στις εν λόγω περιοχές. |
Αυτό λοιπόν που ανακάλυψε ο Andre Callier ήταν πως οι σκούρες περιοχές του αρνητικού, στην περίπτωση που τυπώνουμε σε συγκεντρωτικό μεγεθυντήρα φαίνονται ακόμη πιο σκούρες απ' ότι είναι , με αποτέλεσμα οι λευκές περιοχές της εικόνας να “γράφουν” στο τύπωμά μας ακόμη πιο ανοιχτές, ανεβάζοντας το κοντράστ της εκτύπωσης. |
Είδη μεγεθυντήρων.
Υπάρχουν τρεις τύποι μεγεθυντήρων
Οι συγκεντρωτικοί
Οι μεγεθυντήρες διάχυσης και οι
Οι μεγεθυντήρες ψυχρής καθόδου.
Η διαφορά τους έγκειται στην ποιότητα του φωτός που δίνει η κεφαλή τους.
Αναλόγως δηλαδή στο πόσο διάχυτο και μαλακό είναι αυτό.
Οι συγκεντρωτικοί μεγεθυντήρες είναι κατασκευασμένοι έτσι ώστε το φως που πέφτει στο αρνητικό να είναι συγκεντρωμένο , να αποτελείται δηλαδή από ακτίνες που φτάνουν στο αρνητικό, να περνούν από μέσα του και να προβάλλουν το είδωλό του με τη βοήθεια του φακού στο χαρτί. Για τη δημιουργία μιας τέτοιας δέσμης φωτός χρησιμοποιείται ένα ζεύγος συγκεντρωτικών φακών (λούπες) τοποθετημένο κάτω από τη λάμπα.
|
|
Οι μεγεθυντήρες διάχυσης δίνουν αντίθετα πολύ μαλακό, διάχυτο φως χάρη σε ένα κουτί που μεσολαβεί ανάμεσα στη λάμπα και το αρνητικό και χρησιμεύει στο να «ανακατεύει» το φως. Η κύρια χρησιμότητα του κουτιού διάχυσης είναι για να απλώνεται το χρωματιστό φως που χρησιμεύει για την έγχρωμη φωτογραφία και δημιουργείται με την παρεμβολή μπροστά από τη λάμπα διχροϊκών φίλτρων. Δευτερευόντως όμως, το κουτί διαχέει το φως και το κάνει να πέφτει στο αρνητικό από όλες τις κατευθύνσεις.
Οι μεγεθυντήρες ψυχρής καθόδου. Αυτοί χρησιμοποιούν λάμπες μεγάλης επιφάνειας (συνήθως ίδιας με το αρνητικό ) μπροστά στις οποίες υπάρχει και κάποιο υλικό διάχυσης του φωτός (συνήθως θαμπόγυαλο η πλεξιγκλάς).
Το φως που δίνουν οι μεγεθυντήρες αυτοί είναι πολύ διάχυτο, παρόμοιο με αυτό που δίνουν οι χρωμοκεφαλές.
Οι μεγεθυντήρες αυτοί προτιμώνται από πολλούς διότι θεωρείται πως δίνουν ανώτερα αποτελέσματα από τους δύο κλασικούς τύπους που αναφέραμε παραπάνω. |
|
|