Εστιακή Απόσταση

Η εστιακή απόσταση ενός φακού είναι το μαζί με την μέγιστη φωτεινότητά του τα κύρια χαρακτηριστικά περιγραφής ενός φακού στον φωτογραφικό κόσμο. Η εστιακή απόσταση είναι η απόσταση σε mm του οπτικού κέντρου του φακού από την φωτοευαίσθητη επιφάνεια, δηλαδή το film ή το CCD/CMOS για τις ψηφιακές μηχανές.

Υπάρχουν 2 είδη φακών: Οι φακοί σταθερής εστιακής απόστασης και οι φακοί μεταβλητής εστιακής απόστασης ή αλλιώς φακοί Zoom.

Οι φακόι χωρίζονται σε 3 μεγάλες κατηγορίες ανάλογα με την εστιακή τους απόσταση: ευρυγώνιοι, κανονικοί και τηλεφακοί.

Στο forma 135 ή των 35mm όπως είναι γνωστό, κανονικός φακός θεωρείτε ένας με εστιακή απόσταση 50mm. Η απόσταση αυτή είναι κοντά στην διαγώνιο του καρέ των 35mm, περίπου 43,2mm και για την συγκεκριμένη επιφάνεια (του film 35mm), ο φακός "βλέπει" τα πράγματα με την ίδια περίπου προοπτική που βλέπει και το ανθρώπινο μάτι. Δεν έχουμε δηλαδή οπτικές αποκλείσεις σε σχέση με αυτό που θα βλέπαμε με γυμνό μάτι.

Οι φακόι με μικρότερη από 50mm εστιακή απόσταση χαρακτηρίζονται ευρυγώνιοι (αφού μας επιτρέπουν μεγαλύτερη γωνία θέασης από το ανθρώπινο μάτι), ενώ οι φακοί με μεγαλύτερη των 50mm εστιακή απόσταση ονομάζονται τηλεφακοί.

Στην πράξη ευρυγώνιοι θεωρούνται οι φακοί των 35mm ή και μικρότεροι και τηλεφακοί αυτοί των 70+mm.

Όσο μικραίνει η εστιακή απόσταση, τόσο αυξάνει η γωνία θέασης μέσα από τον φακό. Π.χ. με ένα φακό 28mm (ή ισοδύναμο με 28mm στο φορμά των 35mm) θα μπορούσαμε να φωτογραφίσουμε ένα δωμάτιο από άκρη σε άκρη, ενώ την ίδια εικόνα το μάτι μας αδυνατεί να την συλλάβει. Η γωνία θέασης του ανθρώπου (και με τα 2 μάτια) είναι περίπου 45 μοίρες. Ενός φακού 22mm είναι κοντά στις 90 μοίρες, ενός 14mm στις 115, ενός 85mm στις 28, ενός 300mm στις 8 και ενός 500 "πέφτει" και στις 5 μόλις μοίρες.

Με έναν τηλεφακό αντίστοιχα, μπορούμε να βγάλουμε μία φωτογραφία από μεγάλη απόσταση ή να απομονώσουμε το θέμα μας από το περιβάλλον του, την στιγμή που με έναν μικρότερης εστιακής απόστασης θα έπρεπε να πλησιάσουμε πολύ περισσότερο, κάτι που καμιά φορά είναι αδύνατον.

 

Τόλιος Δημήτριος © FOTO ART MAGAZINE

 
© FOTO ART MAGAZINE